How the Pentagon is hiding the dead

How the Pentagon is hiding the dead

The secret campaign to undercount the ‘war on terror’ death toll in the Middle East, Central Asia, and Latin America

  • Nafeez M Ahmed
74 min read
Nafeez M Ahmed

In the name of ‘counting every casualty,’ the Pentagon is systematically undercounting deaths from the ‘war on terror’ and the ‘war on drugs,’ in the Middle East, Central Asia, and Latin America. Complicit in this great deception are some of the world’s most respected anti-war activists.

In this exclusive investigation, Insurge Intelligence reveals that a leading anti-war monitoring group, Iraq Body Count (IBC), is deeply embedded in the Western foreign policy establishment. IBC’s key advisers and researchers have received direct and indirect funding from US government propaganda agencies and Pentagon contractors. It is no surprise, then, that IBC-affiliated scholars promote narratives of conflict that serve violent US client-regimes and promote NATO counter-insurgency doctrines.

IBC has not only systematically underrepresented the Iraqi death toll, it has done so on the basis of demonstrably fraudulent attacks on standard scientific procedures. IBC affiliated scholars are actively applying sophisticated techniques of statistical manipulation to whitewash US complicity in violence in Afghanistan and Colombia.

Through dubious ideological alliances with US and British defense agencies, they are making misleading pseudoscience academically acceptable. Even leading medical journals are now proudly publishing their dubious statistical analyses that lend legitimacy to US militarism abroad.

This subordination of academic conflict research to the interests of the Pentagon sets a dangerous precedent: it permits the US government to control who counts the dead across conflicts involving US interests — all in the name of science and peace.

“Publishing in a peer reviewed journal is no guarantee that something is right… Peer review is an ongoing thing. It is not something that ends with publication. Everything in science is potentially up for grabs, and people are always free to question. Anyone might come up with valid criticisms… Science is a ruthless process. We have to seek the truth.”

— Professor Michael Spagat

1 — The Pentagon’s ‘peace’ network

In 2006, the leading British medical journal, The Lancet, published a comprehensive scientific study by a team of public health experts at John Hopkins University, which concluded that 655,000 Iraqis had died due to the 2003 Iraq War, mostly through violence. By extrapolation, the study implies that the total death toll to date now approximates 1.5 million Iraqis.

The Lancet estimate was rejected by the US and British governments, who favoured the lower estimates.

Researchers affiliated to Iraq Body Count (IBC), a leading British NGO tracking casualties through collation of open source reports, published several damning peer-reviewed scientific papers concluding that The Lancet’s 2006 findings were fundamentally flawed due to serious methodological errors, and even deliberate fraud.

Since then, The Lancet figure has been largely ignored as an erroneous outlier, with most scholars and journalists deferring to the IBC, whose database of casualty reports puts the civilian death toll since the 2003 invasion at 154,875 violent deaths. It is now widely assumed by journalists that IBC’s figures offer the most reliable insight into the scale of deaths in Iraq due to the war.

According to IBC, its figures “are not estimates” but rather constitute “a verifiable documentary record of deaths.”

But the debate over the death toll is not over. In March 2015, Physicians for Social Responsibility (PSR), a Nobel Peace Prize-winning doctors group, released a 97-page report concluding that approximately one million Iraqis had died since the dawn of the ‘war on terror’ due to its direct and indirect impacts.

So who is right?

IBC, Oxford Research Group, and the US government

The most widely-cited peer-reviewed critique of The Lancet’s 2006 Iraq death toll study, published in the Routledge journal Defense and Peace Economics, is authored by Prof. Michael Spagat, Head of Economics at Royal Holloway, University of London.

Spagat’s startling conclusion was that “this survey cannot be considered a reliable or valid contribution towards knowledge about the extent of mortality in Iraq since 2003.” Many apparent anomalies identified by Spagat in the 2006 Lancet study are derived from his comparisons of Lancet data with the IBC dataset, which is put forward as a reliable litmus test of violent deaths.

When IBC was first founded by John Sloboda, Professor Emeritus of Psychology at Keele University, and Hamit Dardagan, its work was done largely in partnership with the Oxford Research Group (ORG), where Sloboda was executive director from 2005 to 2009. Prof. Sloboda then became co-director, along with Dardagan, of ORG’s Every Casualty program.

John Sloboda, founder and director of Iraq Body Count, speaking at the Wikileaks release of the Iraq War Logs

In 2010, the same year that Spagat published his celebrated critique of The Lancet study, Spagat became a paid consultant to the ORG for its casualty recording program. From 2010 to 2012, he received a grant from ORG for over 10,000 pounds.

From 2012 to 2014, Spagat continued to collaborate with Sloboda and Dardagan under this program, which built on the data collection and analysis techniques established through IBC. The program claimed to aim for every single death through armed violence to be recorded.

Michael Spagat, frowning intelligently for a promo vid for his economics course. Watch Spagat talking about how statistics are often manipulated.

The ORG Every Casualty program, however, is not an ideologically independent research project. The two-year initiative that ran from 2012 to 2014, ‘Documenting Existing Casualty Recording Practice Worldwide,’ was funded by a US government-backed agency which played a key role in the 2003 Iraq War.

USIP: neocon front agency

USIP was established by Congress in 1984, ostensibly as an independent, non-profit counterweight to the Pentagon that would function as a private, publicly-funded institution to promote peace. In reality, from inception USIP receives all its funding from the US Treasury, and has been closely tied to the executive branch, the US military intelligence community, and right-wing power.

According to a report by the Institute for Policy Studies’ (IPS) Right Web project, USIP’s board of directors has consistently been a veritable “who’s who of rightwing academia and government,” and its research suffers from a “conservative bias.”

USIP was established via an appendix to the 1985 Defense Authorization Act, which states that USIP’s Board of Directors would consist of fifteen voting members, namely the Secretary of State, Secretary of Defense, the president of the Pentagon’s National Defense University in Washington DC, and twelve other Presidential appointees.

The legislation tasks the Institute to “respond to the request of a department or agency of the United States Government to investigate, examine, study, and report on any issue within the Institute’s competence, including the study of past negotiating histories and the use of classified materials.” Accordingly, the Act confirms that USIP “may obtain grants and contracts, including contracts for classified research for the Department of State, the Department of Defense, the Arms Control and Disarmament Agency, and the intelligence community, and receive gifts and contributions from government at all levels.”

USIP’s entire purpose is to function as a research arm of the executive branch and intelligence community, under the guise of being an independent private body.

As the legislation further clarifies: “The President may request the assignment of any Federal officer or employee to the Institute by an appropriate department, agency, or congressional official or Member of Congress”; and also: “The Secretary of State, the Secretary of Defense, the Director of the Arms Control and Disarmament Agency, and the Director of Central Intelligence each may assign officers and employees of his respective department or agency, on a rotating basis to be determined by the Board.”

USIP has open access to classified intelligence community materials, and is directed by the legislation to utilize “to the maximum extent possible United States Government documents and classified materials from the Department of State, the Department of Defense, the Arms Control and Disarmament Agency, and the intelligence community.”

According to former University of California (Berkeley) sociologist Dr. Sara Diamond, an expert in US right wing politics, USIP was essentially set up to function as a “funding conduit and clearinghouse for research on problems inherent to US strategies of ‘low intensity conflict.”

“The USIP is an arm of the US intelligence apparatus,” wrote Diamond, and “intersects heavily with the intelligence establishment.” It is therefore little more than “a stomping ground for professional war-makers.”

USIP and Iraq

It is perhaps fitting, then, that the current chairman of USIP’s Board of Directors is Stephen Hadley, Bush Jnr’s National Security Adviser after Condoleeza Rice, and a former defense secretary for international security policy. After finishing his term at the Bush administration, he became a senior advisor for global affairs at USIP.

Stephen Hadley, then Bush administration (left), next to Condoleeza Rice (middle), and President Bush (right). Hadley is now chairman of the US Institute for Peace (USIP)

Hadley played a key role in the Iraq War. According to the Public Accountability Initiative, he “was the Bush White House official responsible for inserting faulty intelligence about Iraq’s nuclear capabilities (the ‘yellowcake forgery’) in Bush’s State of the Union in 2003.” He is also on the public affairs board of arms manufacturer, Raytheon.

In November 2003, President Bush signed the Emergency Supplemental Appropriations Act for Defense and for the Reconstruction of Iraq and Afghanistan, which came into force in 2004. Under the Act, Bush had authorized $10 million for USIP to conduct “activities supporting peace enforcement, peacekeeping and post-conflict peacebuilding” in Iraq.

By early 2004, USIP was directly involved in the occupation and efforts to legitimize and extend it on-the-ground. It had set-up its own office in Baghdad, where it began training pro-US “Iraqi facilitators and mediators” and providing 800 Iraqi government officials with a “decision-making training program.” USIP staffers also worked closely with US military Provincial Reconstruction Teams, US embassy staff, senior US military officers from coalition headquarters, and senior Iraqi government officials including aides to Prime Minister Nouri al-Maliki.

In 2006, USIP convened and organized the bipartisan Iraq Study Group appointed by US Congress, which described “the use of force by the [US-backed] government of Iraq” as “appropriate and necessary to stop militias that act as death squads or use violence against institutions of the state.”

The Iraq Study Group report published in December 2006 argued that the bulk of violence was not the responsibility of the US, but of “a Sunni Arab insurgency, Shi’ite militias and death squads, al-Qaeda, and widespread criminality.” The US should therefore “support as much as possible central control by governmental authorities in Baghdad, particularly on the question of oil revenues.”

The report even advocated the delusion that “the presence of US troops is moderating the violence.”

Final meeting of the USIP-convened Iraq Study Group with then President Bush

In this context, the Group’s recommendations for monitoring violence in Iraq are worth noting. The report complained about “significant underreporting of violence in Iraq” because certain types of violence tend to be filtered out of US databases, such as a “sectarian attack” resulting in the “murder of an Iraqi,” or a roadside bomb that targets but “doesn’t hurt US personnel.” The presumption here is that the main source of violence being “underreported” was from sectarian and insurgent groups, rather than the US military and its client-regime.

The report thus recommended that the “Director of National Intelligence” and the “Secretary of Defense” support changes “in the collection of data about violence and the sources of violence in Iraq.” It called for the CIA to develop a joint “counterterrorism intelligence center” with the Iraqi government that would “facilitate intelligence-led police and military actions” — in other words, more US-Iraqi government violence against groups opposing US military occupation.

As investigative reporter Peter Byrne noted in 2007, USIP supported seven Iraq experts, the most prominent of which was Rend al-Rahim Francke, founder and director of the Iraq Foundation on Sunni/Shia Relations. Byrne reported that Francke, an Iraqi expatriate, had “along with the infamous Ahmed Chalabi abetted Bush-Cheney-Powell-Rice-Rumsfeld as they bullied and lied their way into invading Iraq in 2003. Francke later became the representative to the United States for the puppet government in Baghdad.”

Other USIP Iraq specialists, wrote Byrne, included many “former military officers” and others who had “learned the art of war inside the National Security Council, National Defense University and the Office of Secretary of Defense.” USIP had also “ heavily lobbied the Iraqi congress to pass the hydrocarbon law that privatizes Iraqi oil fields for Big Energy.”


USIP, with its pro-war sanitization and promotion of US violence in Iraq, is currently a funder of the very same executives, John Sloboda and Hamit Dardagan, who run the Iraq Body Count project.

The month after USIP’s Iraq Study Group released its report, Sloboda delivered a presentation via audio link at an off-the-record meeting hosted by USIP in Washington DC. His presentation criticized the use of survey samples to measure civilian casualties, and specifically targeted the related 2006 Lancet study. Many of the points Sloboda identified were later taken up by Michael Spagat.

The meeting was already biased against that Lancet study. While Les Roberts, a co-author of the Iraqi mortality survey, was present, he was outnumbered. Apart from Sloboda, the other panelists included Colin Kahl, then coordinator of the Obama Campaign’s Iraq Policy Expert Group, and a former Council of Foreign Relations fellow seconded to the Pentagon to work on counterinsurgency, counterterrorism and stability operations. From 2009 to 2011, Kahl was Obama’s deputy assistant secretary of defense for the Middle East. He is currently, National Security Advisor to the Vice-President and deputy assistant to the President.

In a paper in International Security later in 2007, Kahl cited IBC data to argue that despite the regrettable loss of civilian life in Iraq, the US military has a far better track record of minimizing civilian deaths in Iraq than it did for previous wars.

In the acknowledgements to his 2010 critique of the Lancet study in Defence and Peace Economics, Spagat thanks Colin Kahl, indicating that a senior member of Obama’s Pentagon reviewed his manuscript before submission and publication.

Colin Kahl, who is currently National Security Adviser to Vice President Joe Biden, was Obama’s deputy assistant defense secretary for the Middle East from 2009 to 2011. Spagat credits Kahl in the acknowledgements to his 2010 critique of the 2006 Lancet survey.

The other panelist was Michael O’Hanlon, a signatory of a postwar statement on Iraq from the pro-Bush neoconservative Project for a New American Century (PNAC), an avid invasion supporter, and senior author of the Brookings Iraq Index. The latter, like IBC, relies on press reports for its estimates of the Iraq War death toll.

During his own presentation, Prof. Sloboda sycophantically told USIP that there has been “general identification of us as an ‘anti-war’ group. Well, we were — and remain — passionately opposed to THIS war… But where individual IBC members stand on other wars is a matter for them and them alone.”

Sloboda’s statement before USIP and its pro-war panel contradicts the IBC’s official rationale for what they call “our work: why we do what we do”: namely, “War’s very existence shames humanity.”

“Our own view is that the current death toll could be around twice the numbers recorded by IBC and the various official sources in Iraq. We do not think it could possibly be 10 times higher,” Sloboda added.

But as the 2011 Global Burden of Armed Violence report points out, it is widely recognized that “the limitations of incident reporting” in conflicts are “pronounced.” Various studies of “undercounting in specific conflicts reveal that the number of direct conflict deaths could, in extreme cases, be between two and four times the level actually captured by passive incident reporting systems.”

Depending on the nature of the conflict, the gap could be much higher than even 4. During the worst periods of violence in Guatemala’s civil war, for instance, only 10% of violent deaths were reported. The gap would be even higher when accounting for indirect deaths.

In Iraq, very few media outlets, Arab or Western, were able to travel outside the Green Zone, and were situated largely in Baghdad, although areas outside Baghdad were also subjected to massive violence. Even in Baghdad, most violent deaths were not reported by the media.

Dahr Jamail, one of the few unembedded journalists in Iraq who reported from outside the Green Zone, recounts an incident from eyewitnesses, including Iraqi police officers, where American troops opened fire on a civilian car driving home from work for no reason. When the police attempted to extract the body, they were also fired upon from US Humvees, despite their uniforms and police cars being plain to see.

“Events like this had become commonplace in occupied Iraq,” wrote Jamail in his seminal book, Beyond the Green Zone (2007). “Driving in Baghdad on any given day, funeral announcements on black banners hung everywhere from buildings, homes and fences. Yet these announcements of untimely Iraqi deaths never made it into the Western media, or even into most Arab media outlets.”

In other words, the degree to which IBC undercounts Iraqi violent deaths cannot be quantified so easily. Anyone with the slightest familiarity with the reality of the conflict of the ground would know this.

This was even acknowledged by a 2008 RAND analysis sponsored by the Office of the Secretary of Defense, which concluded that IBC’s dataset is “problematic,” because “its reliance on media reports may ‘favor’ particular types of attack, such as ones with higher fatalities, and regions where media outlets are concentrated, such as Baghdad. Therefore, undercounting is likely.”

Sloboda’s insistence that it is impossible for the death toll to be 10 times higher than the IBC count has no a priori nor statistical basis. Generic comparisons to other recent conflicts are misleading, as the 2003 Iraq War was ultimately an unprecedented invasion and occupation led by the world’s largest superpower.

Fronting for Western foreign ministries

Sloboda closed his USIP talk with a subtle plea for funding:

“With more substantial financial means, and the full co-operative involvement of nations and relevant international bodies, much more could be known, known to a higher degree of reliability, and known more quickly.”

And USIP funding is what Sloboda received. ORG’s Annual Report filed with the Charity Commission for the year ending 2010 confirms IBC as a “partner” of ORG’s USIP-funded ‘Recording the Casualties of Armed Conflict.’ The document mentions that IBC had by then calculated the Iraq War death toll at “over 122,000.”

In November 2012, the ORG casualty recording program led to the launch of a report at USIP in Washington DC. At the event Raed Jarrar, who had contributed to the IBC’s earliest 2004 casualty count based on a door-to-door survey, “highlighted the major discrepancies in the casualty figures from the Iraq war among the various recorders, including Lancet, Iraq Body Count, Opinion Research Business and the Associated Press.”

In June last year, IBC founding directors Sloboda and Dardagan set up and incorporated Every Casualty as a new, independent charitable company.

Hamit Dardagan, co-founder and director of Iraq Body Count with Sloboda

Both, including Michael Spagat, were appointed as directors of the company, which announced its launch in September. Spagat is also listed on the website as the organization’s ‘Casualty Recording and Estimation Advisor.’ As of October, Sloboda and Dardagan stepped down as company directors to take-on paid managerial posts at the new organization.

Every Casualty now lists its core funders as USIP, the Swiss Federal Department of Foreign Affairs, the German Federal Foreign Office, and the Norwegian Ministry of Foreign Affairs.

Despite Switzerland’s reputation for neutrality, all three European governments have supported US foreign policy in Iraq. Even Switzerland, in 2007, came under fire after revelations the government had sold arms destined for Iraq through Romania.

The IBC, of which Sloboda and Dardagan remain directors, is listed as a member of Every Casualty’s ‘International Practitioner Network,’ along with the Conflict Resource Analysis Center (CERAC), an organization founded and set-up by Michael Spagat in Bogota, Colombia. CERAC director Jorge Restrepo had also presented at the 2012 USIP-hosted Every Casualty event in Washington.

UPDATE (5th May 2015):

In a response to this report, Dr. Patrick Ball of the Human Rights Data Analysis Group (HRDAG), states that my criticisms of USIP are “excessive and inaccurate,” and goes on to point out that HRDAG scientists I cite below along with other scientists “deeply critical of US policy” have received grants from USIP. Dr. Ball also criticizes what he calls my “speculation about how such funding might affect their substantive conclusions.”

Unfortunately, Ball’s criticisms here miss the mark. Due to USIP’s institutional and structural connections to the US government, foreign policy, and defense establishment, USIP will inevitably seek out types of project that fit its overarching ideological goals.

USIP’s deep-seated structural ideological biases are in fact widely understood in the peace research community, and have been demonstrated in the peer-reviewed scientific literature. Prof. Sreeram Chaulia, for instance, in his study in the International Journal of Peace Studies published via the School for Conflict Analysis and Resolution at George Mason University, finds that USIP “has been consistently used by US foreign policy elites as an instrument to counter the peace movement.” Research funded by USIP, Chaulia finds, functions:

“… by projecting the US as a benevolent hegemon that unswervingly pursues peace in various conflict zones… USIP is an ideational weapon that subjugates the knowledge of the American peace movement on behalf of the state… by validating certain ideological strands of peace research as ‘objective’ while disqualifying others as biased or ‘unscientific.’”

The goals of foreign policy departments are complex and do not preclude sponsorship of beneficial or critical projects, as long as they still fit the above ideological framework and goals. Ball’s dismissal of this critically important issue, as if who funds and frames research that purports to be ‘scientific’ is irrelevant to the integrity of the scientific process, is fundamentally problematic.

Secondly, it is due to this very question that natural and social scientists are expected as a matter of ethical obligation and academic integrity to disclose their funding sources for their research, and any other relevant affiliations which may pose a conflict of interest. In all of their research outputs, neither Spagat nor his colleagues at IBC ever chose to declare to the journals in which they published their funding sources and organisational affiliations to USIP, US military, and European foreign policy agencies. Dr. Ball offers no comment on this matter. Spagat’s and IBC’s data disclosures to Ball and his team are welcome but do not ameliorate this particular ethical breach.

Thirdly, Dr. Ball ignores the central revelation of this part of my investigation, which is that the historical and empirical record demonstrates unambiguously that USIP’s involvement in Iraq has from the outset been deeply politicized, and deeply influenced by the foreign policy agenda of the US government — to the extent of USIP having established an office in Baghdad through which senior USIP officers and representatives worked closely with the occupying power in Iraq. That USIP has funded positive scientific peace research in areas unrelated to Iraq has no bearing on the fact that USIP’s entire relationship to Iraq is deeply and directly embedded in official US government goals. Dr. Ball, for instance, ignores the very specific evidence I report above from the USIP-convened Iraq Study Group report on the question of casualty counting, demonstrating that USIP’s priorities undermined and whitewashed the task of assessing US forces’ role in violence. This is clear empirical evidence of USIP’s ideological bias on the issue of casualty counting and responsibility for violence in Iraq. Dr. Ball’s untenable and unscientific suggestion is that this bias should simply be ignored in assessing the integrity of USIP’s selection of an IBC-affiliate for funding. It should not.


Embedded anti-war activists

Michael Spagat, the loudest and most widely cited critic of the 2006 Lancet survey of Iraqi deaths due to the war, received his paid position as a consultant to the ORG’s casualty monitoring research program in 2010, the same year he released his main academic paper criticizing The Lancet’s survey.

That paper, ‘Ethical and data-integrity problems in the second Lancet survey of mortality in Iraq,’ was published in the Routledge journal Defence and Peace Economics in April 2010. The paper declared that he had no conflict of interest.

Three months later, Spagat received his two-year grant from ORG’s casualty recording program, run by Sloboda and Dardagan.

Spagat, however, had already been collaborating closely with IBC in preceding years, specifically in relation to fine-tuning NATO counter-insurgency practices.

In December 2008, Spagat published a paper in PLOS Medicine co-written with then IBC director, Dr. Madelyn Hsiao-Rei Hicks. Spagat and Hicks advocated that US and UK armed forces should use new casualty tracking tools, based on their own ‘Dirty War Index’ (DWI). The DWI, they wrote, “systematically identifies rates of particularly undesirable or prohibited, i.e., ‘dirty,’ war outcomes inflicted on populations during armed conflict.”

Dr. Madelyn Hsiao-Rei Hicks (far left) at International Detention Coalition expert meeting, March 2012. Hicks is a cross-cultural psychiatrist at the University of Massachusetts.

A month after the online publication of his critique of The Lancet’s 2006 Iraq study, Prof. Spagat posted a comment on his PLOS paper celebrating that NATO was now using the tool the IBC authors had previously recommended, in an adapted form called the ‘Civilian Battle Damage Assessment Ratio’ (CBDAR).

Spagat referred to a 2009 paper co-authored by himself, Hicks, and Ewan Cameron, a serving senior British Army official in Afghanistan, published in the British Army Review. Spagat described how this earlier work “was adapted to fit more productively with NATO military psychology and language, and to link directly with the existing military monitoring system of the ‘Battle Damage Assessment’ for ease of application.” Since October 2009, he wrote, the resulting “CBDAR methodology has been used by NATO forces in Southern Afghanistan… The methodology has identified a number of military activities that historically lead to civilian mortality that has led to NATO changing procedures.”

A quite different assessment is offered by Prof. Marc W. Herold of the Whittemore School of Business and Economics, University of New Hampshire, using a similar methodology to IBC. Herold, whose dossier on Afghan civilian deaths first inspired Sloboda and who is listed as a “consultant” to the IBC, found that in the period 2009 to 2010, deaths of Afghan civilians were not decreasing.

The myth of their decrease, widely reported in the media, has been supported by figures produced by the UN Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA). But Prof. Herold documented that UNAMA, whose source data cannot be verified, undercounted Afghan civilians killed by coalition forces by 30% in 2008, and by 60% in 2009 — accounting for the supposed decline in civilian deaths trumpeted by Spagat. While in this period NATO forces decreased the use of indiscriminate air strikes, they replaced them with more deadly and secretive night-time special operations raids, which largely go unreported.

“The absolute number of Afghan civilians killed by foreign occupation forces is not declining,” wrote Herold in March 2010:

“The mainstream western media with few exceptions and organizations… de facto serve the Obama news management effort by severely under-reporting Afghan civilians killed by foreign forces.”

Since then, NATO’s appropriation of the Spagat and Hicks ‘death metric’ in Afghanistan has been deployed to great propaganda effect. While flawed UN figures documented a jump in violent incidents of 40% in the first eight months of 2011, NATO was citing its new DWI-based CBDAR ratio to claim that enemy attacks had dropped by 10% over the same overlapping period.

But the effort by IBC’s Hicks and Spagat to ingratiate themselves with NATO counter-insurgency efforts was the tip of the iceberg.

ORG’s Annual Report to the Charity Commission for the year ending 2009 confirmed that officials from the ORG Every Casualty research program, run by IBC directors Sloboda and Dardagan, had presented their proposals “in face-to-face private meetings with senior officials of several governments, including Norway, Sweden, Switzerland, Germany, and the UK.”

The following year, another British Army Review paper co-authored by IBC’s Sloboda and Dargagan with Col. Richard Irons, clarified that the recording of civilian casualties was seen as a tool to help NATO win wars by addressing the perceptions of local populations.

The “military stands to gain” from casualty recording, they wrote, because such openness “indicates that it respects locals enough to deal with them honestly.” Military-supplied casualty data can also be used to provide “a credible foundation to military claims… that they do all they can to reduce civilian casualties” — thus helping to justify military operations both at home and abroad.

Currently, there is no “convincing evidentiary base” to back up this claim, “but that base could easily be provided,” no doubt with the help of the IBC and its affiliated researchers. Most importantly, the ORG-IBC paper proclaims that there “are clear operational benefits to effective recording efforts. Modern operations recognise protection of civilians from insurgent coercion or intimidation as critical to success; hence one of the most important measures of effectiveness (MOE) of military operations is the level of civilian casualties.”

Rather than casualty recording being seen as a mechanism to end war, the IBC’s directors are selling casualty recording as a way to legitimize military operations, and increase the effectiveness of counter-insurgency responses to armed resistance.

IBC’s new metric to whitewash war-crimes

Yet far from offering an accurate picture of ‘dirty war’ atrocities against civilians, Spagat and Hicks’ DWI tool does the opposite.

PLOS Medicine senior editor Amy Ross points out that “the reliability of the DWI is tied to the reliability of the data sources available, which tend to be poor from areas of armed conflicts.”

Yet as other commentaries in PLOS Medicine showed, if data sources for DWI are largely unreliable and poor in the very areas of heightened armed conflict where civilian casualty tracking is especially needed, then the tool becomes exponentially more useless the more ‘dirty war’ violence is occurring.

Prof. Nathan Taback of University of Toronto’s Dalla Lanna School of Public Health explained in his PLOS Medicine article that a database of conflict incidents based on “secondary sources such as media reports or hospital records… inevitably leads to selection bias… the health effects of conflict upon civilians in the sample are not representative of health effects due to conflict in the civilian population as a whole.”

He adds that “many of the denominators” used in the Hicks and Spagat DWI calculations “such as total number of civilians injured, may not be readily available for most conflicts.” Inaccuracies in the total estimate would fatally compromise DWI assessments.

The most damning critique of DWI, however, comes from the Human Rights Data Analysis Group (HRDAG), an interdisciplinary San Francisco-based network of statistical scientists analyzing conflicts, founded under the American Association for the Advancement on Science.

In a paper lead-authored by UN statistical consultant Prof. Amelia Hoover Green of Drexel University, HRDAG criticizes DWI as fundamentally misleading. Hoover et. al note that “accuracy claims about the DWI depend on the unmet assumption that rates of over- or under-counting (sampling bias) are equal across space, time, armed group and other dimensions.”

They point this out with a simple example. If only 25% of civilian deaths and 75% of combatant deaths are recorded, for instance, then the DWI measure would under-measure the proportion of ‘dirty’ incidents by half the true proportion. Other types of under-recording could lead to worse levels of inaccuracy.

The “accuracy and comparability of DWI statistics depend fundamentally” on the idea that data on violence is over or under counted equally across a conflict. But this assumption “is entirely implausible in a conflict situation. Reporting rates for violent incidents vary in complex and unpredictable ways within any given conflict: by region, by perpetrator, and by key victim characteristics such as gender, race, ethnicity and combatant status.”

The HRDGA team are particularly scathing on IBC’s favoured data sources:

“Passive surveillance systems, such as media reports, hospital records, and coroners’ reports, when assessed in isolation, lack even the benefit of a defensible confidence interval. Like most data about violence, these are convenience samples — non-random subsets of the true universe of violations. Any convenience dataset will include only a fraction of the total cases of violence… fractional samples can never be assumed to be random or representative.”

In a separate analysis by Patrick Ball and Megan Price of HRDAG, they point out:

“… we are skeptical about the use of IBC for quantitative analysis because it is clear that, as with all unadjusted, observational data, there are deep biases in the raw counts. What gets seen can be counted, but what isn’t seen, isn’t counted; and worse, what is infrequently reported is systematically different from what is always visible… As is shown by every assessment we’re aware of, including IBC’s, there is bias in IBC’s reporting such that events with fewer victims are less frequently reported than events with more victims.”

This does not mean that large events or events with more victims will always be counted. Especially large massacres committed by US forces in areas outside Baghdad, for instance, may be systematically overlooked, due to a dearth of media presence as well as censorship and editorial constraints on reporting.

Ball and Price go on:

“We suspect there are other dimensions of bias as well, such as reports in Baghdad vs reports outside of Baghdad. Small events are different from large events, and far more small events will be more unreported than large events. The victim demographics are different, the weapons are different, the perpetrators are different, and the distribution of event size varies over time. Therefore, analyzing victim demographics (for example), weapon type, or number of victims over time or space — without controlling for bias by some data-adjustment process — is likely to create inaccurate, misleading results.”

This analysis is set out in more detail in their recent paper in the SAIS Review of International Affairs.

This means that extrapolating general trends in types of violence from an IBC-style convenience dataset, which is inherently selective, is a meaningless and misleading exercise. It cannot give an understanding of the true scale and dynamics of violence. Yet this is precisely what IBC-affiliated researchers have been doing. That they have been able to publish these deeply misleading analyses in scientific public health journals is a disturbing indication of how little the academics sitting on the review boards of these journals actually understand the on-the-ground dynamics of conflict, and the statistical sleight-of-hand required to promote them as definitive.

It is not surprising that IBC’s DWI is seen as such a useful tool by NATO. The inherent inaccuracy built into the DWI means that it systematically conceals and obscures violence in direct proportion to the intensification of violence. In the hands of the Pentagon, DWI provides a useful pseudo-scientific tool to mask violence against civilians.

Hoover et. al write that:

“Perhaps the most analytically frustrating source of bias in violence statistics is violence itself: violent areas or situations are often inaccessible to human rights observers, government officials or other monitors, such that particularly extreme outbursts of violence may be severely underreported until well after the fact. Areas of extreme violence are likely to have high proportions of ‘dirty’ outcomes, and unlikely to be available for measurement. In this situation, DWI statistics would inflate the proportion of ‘clean’ outcomes, obscuring what they are intended to measure.”

In other words, DWI is particularly useful for the Pentagon in theatres where it is conducting “extreme violence” against civilians. The more civilians are killed in extreme underreported violence, the less likely they are to show-up via DWI-measures:

“Conflict may ‘reduce the numerator’ by annihilating an at-risk population, such that ‘dirty’ outcomes become decreasingly likely. Furthermore, members of the population at risk may choose to migrate or cease involvement in political activity as a result of earlier violence, decreasing both the numerator and the denominator. Thus, a stable or declining DWI may reflect the success of earlier dirty campaigns, rather than a true reduction in illegal strategies.

Hoover et. al then provide empirical support for their demonstration of “the unreliability of various DWI measures, using data from El Salvador, Guatemala, Colombia and East Timor.” In those cases, instead of offering an objective assessment of the conflicts, “DWI measures reflect the considerable errors and biases of the given single data source.”

Their final verdict is sobering:

“We question the basic utility and applicability of DWIs in the context of armed conflict. More generally, we argue that inattention to issues of bias promotes the over-confident, and therefore irresponsible, use of statistics in policy debates affecting human rights and human security.”

Yet the IBC went on to vindicate the utility of DWIs using its own database on Iraq, resulting in a 2011 study published in PLOS Medicine.

That paper by Hicks, Spagat, Sloboda and Dardagan, who were at the time funded by the US government-backed ORG Every Casualty program, concluded that although coalition forces had a higher dirty index rating than anti-coalition forces, “the most indiscriminate effects on women and children in Iraq were from unknown perpetrators firing mortars — with a dirty war index (DWI) rating of 79 — and using non-suicide vehicle bombs, with a DWI of 54, and from coalition air attacks, with a DWI of 69.”

No mention in the paper was made of the USIP funding received.

Their study thus conveniently fit the framework established by the USIP-convened Iraq Study Group: that most of the violence in Iraq was being perpetrated by sectarian insurgents. In an interview with Reuters, IBC’s Prof. Hicks further absolved US forces from moral culpability, stressing that coalition forces had not necessarily “killed more women and children, but that there was a high proportion of women and children among the civilians they killed.”

In other words, these IBC scholars, Spagat, Hicks, Sloboda, Dardagan, et. al — unwittingly or otherwise — were using their database to develop a metric that would permit NATO counterinsurgency operatives to accelerate and obscure civilian deaths.

Counter-insurgency shill in Colombia

Michael Spagat’s role as NATO’s numerical casualty sanitizer, based on the creation of a fundamentally flawed metric, is by no means the only interest of his that would raise questions about the integrity of his critique of The Lancet’s 2006 Iraq mortality findings.

From 2004 to 2007, Prof. Spagat received three grants totaling $334,135 from a little-known US defense contractor, Radiance Technologies, to develop databases on armed violence in Colombia and Mexico.

The Radiance website describes itself as a US weapons development and intelligence company providing “operational support for the Department of Defense (DoD), armed services, intelligence agencies, and other Government organizations… Radiance has repeatedly met the DoD’s increasing demand for innovative technology.”

Radiance’s ‘Intelligence Systems Group’ “proudly supports most of our nation’s intelligence community” including the Defense Intelligence Agency; US Cyber Command; National Geospatial-Intelligence Agency; National Reconnaissance Office; Strategic Command; Office of Naval Intelligence; the Army’s Intelligence and Security Command; the Air Force Intelligence, Surveillance and Reconnaissance Agency; Special Operations Command; among others.

In the same period Spagat received this funding, Radiance Technologies was managing a controversial geographical research project on behalf of the US Army’s Foreign Military Studies Office (FMSO), called ‘Mexico Indigena,’ which began in 2005 and ended in 2008.

Mexico Indigena was a prototype project of the American Geographical Society’s Bowman Expeditions, funded by the US Army’s FMSO, which “conducts analytical programs focused on emerging and asymmetric threats, regional military and security developments, and other issues that define evolving operational environments around the world.” The project was essentially a giant mapping exercise to support global US counterinsurgency planning.

“Indigenous peoples’ demand for land tenancy and territorial autonomy challenge Mexico’s neoliberal policies — and democracy itself,” warned Prof. Peter Herlihy and Prof. John Dobson, the academic administrators of the US Army-backed project in a July 2008 article published in Geographical Review.

Their project reports to Radiance Technologies also discussed “newly forming team[s] working in the Antilles, Colombia, Jordan and Iraq.”

The Pentagon’s counterinsurgency geographer, Prof. Peter Herlily

In the preceding years, the US had backed considerable state violence against indigenous social movements. One movement organizer in Mexico, Aldo Gonzalez, head of the Union of Organizations of the Sierra Juarez, said: “The US military authorities who are behind the mapping project, have an interest in the privatization of communally held lands. Throughout their mapping investigations, they are seeking to understand the communities’ resistance to privatization and identify mechanisms to force them to join PROCEDE [a government privatization scheme]. Bowman Expeditions clearly state that they are collecting information so that the US government can make better foreign policy decisions.”

Naturally, that was not how the project was sold to the public. “FMSO’s goal is to help increase an understanding of the world’s cultural terrain,” opined Herlihy and Dobson on the project’s website to address growing concerns, “so that the US government may avoid the enormously costly mistakes which it has made due in part to a lack of such understanding.”

Not quite.

According to geographer Prof. Joe Bryan of the University of Colorado, Boulder, writing in his Weaponizing Maps: Indigenous Peoples and Counterinsurgency in the Americas (2015), the approach of this US Army-sponsored Radiance-run project was to draw on “research done by civilians” and compile “their findings into a database accessible to military personnel. Instead of focusing on war zones, this effectively turns all of society — all of the planet — into a potential battle zone… the Bowman Expeditions helped elevate counterinsurgency from a tactic to a strategy.”

Under the brand of his Colombia-based conflict think-tank, CERAC, Spagat and his CERAC co-authors published an extraordinary paper accusing Amnesty International (AI) and Human Rights Watch (HRW) of having “substantive problems in their handling of quantitative information.”

The alleged evidence for this was based on Spagat et. al checking AI and HRW written output against CERAC’s own “unique Colombian conflict database.” They drew the sweeping conclusion that both human rights organisations were guilty of “a bias against the government relative to the guerrillas,” and that: “The quantitative human rights and conflict information produced by these organizations for other countries must be viewed with scepticism along with cross-country and time series human rights data based on Amnesty International reports.”

As usual, Spagat et. al’s complaint was that their “massacre numbers… are almost always high” and that their assertions of systematic “government-paramilitary collusion” in perpetrating severe human rights abuses was thin. They claimed that just 3% of massacres committed between 1988 and 2004 in Colombia could be “definitively proved” to involve “government-paramilitary collusion.”

Sound familiar?

The paper acknowledged receiving comments from frequent Spagat co-author, IBC director Madelyn Hicks, among others, as well as funding from Colombia’s state-run Central Bank. It did not acknowledge that Spagat had received nearly half a million dollars from the same US defense contractor managing the US Army’s regional counter-insurgency mapping exercise.

Spagat’s anti-AI/HRW missive was thoroughly refuted in a detailed response by Prof. José Miguel Vivanco, director of HRW’s Americas division, formerly an attorney for the Inter-American Commission on Human Rights at the Organization of American States (OAS).

HRW highlighted the statistical manipulation to produce the 3% figure:

“Here the paper introduces what appears to be a statistical distortion: the paper recognizes that HRW’s ‘main efforts’ to document ‘government-paramilitary collusion’ are two reports: The Ties that Bind and The Sixth Division, published in 2000 and 2001, respectively. But instead of comparing the documented cases in those reports with the total number of massacres committed in the years mentioned in the reports (mostly massacres committed in the late 1990s or 2000), which might have yielded a higher percentage of collusion in massacres, the paper compares them to the total of all massacres committed in ‘1988 to 2004.’ A more precise and useful analysis would have compared the documented cases of collusion for each year with the number of massacres in each year.”

In any case, the figure, HRW pointed out, is a statistical irrelevance:

“While we have done significant work on military-paramilitary links, this work cannot, as the authors seem to imply, be reduced to documentation of cases of direct military-paramilitary collusion in abuses. Rather, we have consistently described a much broader relationship, in which certain military units ‘promote, work with, support, profit from, and tolerate paramilitary groups.’… Although direct military involvement in abuses has occurred, toleration of paramilitary abuses has been the more chronic and intractable problem… The problem of toleration has been compounded by the generalized impunity for cases involving military collaboration with paramilitaries.”

Ultimately, regardless of the accuracy of Spagat’s 3% figure, “it says very little that is meaningful about the serious and complex problem of military-paramilitary ties.”

HRW concludes that although the organization is “accustomed to charges of bias” from “both government representatives and guerrillas… Rarely, however, are such charges dressed up so elaborately. Your paper’s extended analysis, complete with graphs and footnotes, gives it a superficial veneer of academic rigor. Yet closer scrutiny reveals serious and systemic errors in the analysis, which thoroughly undermine the value of the paper’s conclusions.”


Spagat’s statistical sleights-of-hand on behalf of the US-backed Colombian regime are no accident. His Bogota think tank, CERAC, describes itself opaquely as being funded by “multilateral institutions and governments.” A significant quantity of this funding, however, comes from the US government (as well as the Swiss and Canadian governments).

The 2013 Annual Report for the US Agency for International Development (USAID) Colombia Human Rights Program III confirms that CERAC is among six sub-contractors funded by USAID in “support of human rights activities.” The total quantity of the program funding, and the specific amount granted to CERAC, has been redacted from the publicly released document.

The USAID document shows that its financial support of CERAC focuses on “situational analysis” including “baseline” and “monthly monitoring” assessments on “human rights violations and efforts to prevent and respond to these violations” — that is, building the CERAC database of violent incidents.

Like USIP, USAID is no impartial arbitrator in Colombian violence. USAID has given millions of dollars to Colombian paramilitary groups involved in drug-trafficking, all in the name of fighting the ‘war on drugs.’

“Plan Colombia is fighting against drugs militarily at the same time it gives money to support palm, which is used by paramilitary mafias to launder money,” said Colombian Senator Gustavo Petro. “The United States is implicitly subsidizing drug traffickers.”

In their seminal book, Cocaine, death squads and the war on terror (2012) Colombia scholars Dr. Oliver Viller of Charles Sturt University and Dr. Drew Cotton of the University of Western Sydney, show how the US government has fostered alliances with drug traffickers and paramilitaries, while propping up Colombian state repression and the cocaine industry.

Colombia’s paramilitary forces, they write, “function… as a vanguard force of the counterinsurgency strategy” on behalf of the US-backed regime to eliminate obstacles to foreign investment and corporate exploitation of resources, in the form of indigenous citizens inhabiting resource-rich land.

In the same period that Spagat’s research on armed violence in Colombia was funded by Radiance Technologies on behalf of the US Army, he and his CERAC team began producing papers claiming that lethal violence in Colombia was on the decline, due to the paramilitary demobilization initiated by the Colombian government to provide fighters amnesty and incentives for laying down arms. This work, according to Royal Holloway’s submission to the 2008 Research Assessment Exercise, was “used by the American Ambassador.”

But as Amnesty International reported:

“… the [paramilitary demobilization] process has abjectly failed to ensure that such fighters are genuinely removed from the conflict, that the paramilitaries and their backers are properly held to account for serious violations of human rights and humanitarian law, and to offer full reparation to the victims and their families. The collusion of sectors of the state apparatus, and some of those in business and politics, with paramilitary groups, and to a lesser extent with guerrilla groups and drugs-related organized crime, continues to pose a serious threat to the rule of law.”

A more credible statistical analysis proves a direct correlation between US aid to the Colombian military, and unlawful extra-judicial assassinations

CERAC’s US-government funded database of armed violence is derived in much the same way as IBC’s, through passive surveillance techniques monitoring “press, international organizations, nongovernmental organizations, research centers etc.” Needless to say, the notion that international and Colombian press (itself deeply compromised) report all violence in the country is difficult to take seriously.

It is not surprising, then, that Dr. Patrick Ball, executive director of the Human Rights Data Analysis Group, and his colleagues demonstrated that Spagat et. al’s consistent claims that lethal violence had declined in the wake of paramilitary demobilization were unsupported. Instead, Ball et. al found that “police reporting of lethal violence varies over time and across regions,” and that CERAC’s database likely undercounts total homicides.

CERAC’s triumphant declaration of a successful US-Colombian backed paramilitary demobilization program could even be concealing an increase in violence, explained Ball: “We show further that if the potential underreporting biases were corrected, the rate of homicides after the demobilization might be greater than the rate before the demobilization.” Spagat et. al’s “claims that homicides have decreased in the post-demobilization period likely rest on analytic artefacts that resulted from changes in the data collection process.”

And so we are left with the alarming conclusion that Spagat sits at the centre of a ‘virtuous circle’ of recycled statistical spin. While the US government funds CERAC’s inherently flawed database of human rights abuses, it then uses spurious pseudo-scientific extrapolations from CERAC to justify and vindicate its support for the Colombian regime’s ongoing human rights abuses.

Academia and US information operations

Prof. Spagat’s work as a US Army counterinsurgency sub-contractor has illustrious roots. From 1994 to 1996, Spagat received a ‘special projects’ $15,000 grant from the International Research and Exchanges Board (IREX) for research on the Russian transition to a market economy. Within the same period, he received a separate $55,000 grant from the National Council for Eurasian [formerly Soviet] and East European Research (NCEEER).

Both IREX and NCEEER are intimately related to US government propaganda operations.

IREX’s past Annual Reports show that its most consistent major funder is the US State Department. Its latest Annual Report shows that it’s other major funders include the Norwegian Ministry of Foreign Affairs, the Swiss Ministry of Foreign Affairs, the US Agency for International Development (USAID), various US embassies, and USIP — the same agencies and institutions which fund IBC-affiliated researchers today.

From around 2005, the USAID Iraq Civil Society and Media Support Program funded IREX to create the National Iraqi News Agency (NINA) to “help Iraqi media outlets provide their audiences with impartial, accurate information.”

Privately, though, the US government had very different ideas. According to George Washington University’s National Security Archive, secret documents obtained under Freedom of Information showed that:

“American, British, and Iraqi media experts would be hand-picked to provide ‘approved USG information’ for the Iraqi public, while an ensuing ‘strategic information campaign’ would be part of a ‘likely 1–2 years… transition’ to a representative government… Defense Department planners envisioned a post-invasion Iraq where the US, in cooperation with a friendly Baghdad government, could monopolize information dissemination.”

NINA is now partnered with BBC Arabic, and functions variably as a mouthpiece for the Iraqi government and other powerful interests. A 2013 policy brief by BBC Media Action, the BBC’s international development charity, found that:

“The inability to find sufficient revenue from outside the donor community has led to a number of initiatives that were started with international support to either fall by the wayside or become subject to partisan influence following the conclusion of their international funding. The National Iraqi News Agency (NINA) set up by IREX with USAID funding offers a good case in point.”

Once NINA’s US government patronage expired, the agency solidified its relationship with the Iraqi Journalists Syndicate, which receives an annual budget of $7 million from the Iraqi government. In 2009, the Syndicate made a deal for its members to receive state lands at nominal prices “in return for positive coverage of government policies.”

So it is worth noting that Iraq Body Count recently told Foreign Policy that the IREX-founded NINA is “a reputable source.” IBC counts NINA among its key sources for violence in Iraq, among its top 12 media contributors out of over 200.

IBC has never expressed any concern about NINA’s lack of impartiality, which might affect its reporting on violent incidents, particularly those involving US and Iraqi government forces.

The other body that funded Prof. Spagat around the same time as IREX was the NCEEER, which also receives much of its funding from the US State Department. Its website boasts that its “support for research on this area has produced direct benefits for US policymakers” and “American business.”

NCEEER’s Board of Directors is staffed by two former senior State Department officials. The first, Richard Combs, was an advisor for Political and Security Affairs in the US Mission to the UN, before becoming a US-Soviet expert in the State Department.

But before his State Department stint, from 1950 Combs was chief investigator, counsel and senior analyst for Senator Hugh Burns’ Fact Finding Committee on Un-American Activities.

The Burns Committee was, according to the late Frank Donner — former director of the American Civil Liberties Union’s Project on Political Surveillance — tied to a “network” of “patriotic, veteran, agribusiness, and right-wing” organizations.

In his classic history, Protectors of Privilege (1990), Donner reports that Combs was “venerated in political intelligence and countersubversive circles.” He secretly “orchestrated a network of informers… apprentice sources, investigators, and contacts cloaked in secrecy and intelligence hugger-mugger (drops, code names, safe houses).” It later transpired that Combs was keeping thousands of files on “a score of legislatures” in the House and Senate.

Combs’ anti-Communist witch-hunt, supported by US intelligence agencies, led him to target black people and Muslims in America. As documented by Indiana University historian Claude Andrew Clegg, in the Burns Committee’s eleventh report to the California legislature, Combs’ report found the “Negro Muslims” to be “un-American” purveyors of anti-white sentiment in schools for African American children.

Combs played a major role in inaccurate and unwarranted persecution of the black civil rights movement and the Nation of Islam, which was mischaracterized as a conduit for a “Communist conspiracy” fostering “progressive disillusionment, dissatisfaction, disaffection and disloyalty.”

The second former State Department official on the NCEEER board, Mary Kruger, had been a public affairs officer at the US embassy in Ukraine, and a consul general at the US embassy in St. Petersburg, Russia.

But Kruger was also, by the late 1990s, described as a “USIS representative” by the Sabre Foundation, a charity which donates millions of dollars worth of books to “transitional countries.” Sabre receives most of its funding from the US State Department, USAID, and US Information Agency.

USIS, of which Mary Kurger was an employee, is the United States Information Service, a foreign cultural arm of the US Information Agency (USIA). USIA’s mission according to the 1999 Foreign Affairs and Restructuring Act was “to understand, inform and influence foreign publics in promotion of the national interest.”

During the Cold War, the USIA mobilized a wide range of media instruments, including books, magazines, and radio, to counter Soviet propaganda with the US government’s own propaganda around the world. After 1999, the USIA was closed down, and its functions shifted to the State Department.

From 2008–2009, the Sabre Foundation, which had been funded by the USIA under Mary Kruger’s tutelage a decade earlier, received “$50,000 and over” from the US State Department for Iraq, according to Sabre’s Annual Report for that period.

Spagat’s early career connections to IREX and NCEEER, both conduits for US State Department propaganda operations, as well as to Radiance Technology, USAID, and USIP, raise serious ethical questions, as well as questions about the reliability and impartiality of his work, and that of IBC.

This tapestry of connections between IBC affiliated researchers and the militaries of key NATO members, demonstrates that IBC’s characterization of itself as an independent anti-war group doing reliable and credible research on civilian casualties is false.

On the contrary, over the last decade, IBC has increasingly found itself, its data and its questionable research methods willfully co-opted by the very governments prosecuting the wars it claims to oppose.

2 — The Pentagon’s Iraq mortality pseudoscientist

In his paper published in Defence and Peace Economics in 2010, Prof. Spagat reaches the startling verdict that the 2006 Lancet survey “cannot be considered a reliable or valuable contribution to knowledge.” Yet close analysis reveals the same types of analytical sleights-of-hand he has perpetrated for the Colombia conflict.

In what follows, I interrogate the specific arguments of Prof. Spagat’s landmark critique of the 2006 Lancet survey, to explore whether they really support that conclusion.


Spagat’s first line of attack was in the observation that the Lancet study was in breach of several rules in the American Association for Public Opinion Research (AAPOR) Code of Professional Ethics & Practices. He followed this up with scrutiny of the questionnaires used and the overall study design. This is perhaps the most compelling element of Spagat’s critique, and contains valid points. However, their implications are over-stated.

As the Washington DC-based doctors group, Physicians for Social Responsibility (PSR) pointed out in its report last month, “the Lancet authors are not even members of the association,” and so were under no ethical obligation to adhere to its rules.


In particular, Spagat cited AAPOR to claim that the study’s lead author Prof. Gilbert Burnham has unreasonably refused to make either questionnaires or the data for the study available for inspection.

Yet Spagat ignored the fact that, according to the New Scientist, “Burnham has sent his data and methods to other researchers, who found it sufficient.” In fact, Burnham, New Scientist reported, had been told by his superiors at the John Hopkins Bloomberg School “not to supply AAPOR with the requested additional material since neither Burnham nor the Bloomberg School are AAPOR members, and therefore AAPOR had no right to play judge in this case.”

One main reason all the data has not been made available to others is because, as Spagat points out, in some cases the actual questionnaires used contained identifying markers. Their release, as the PSR report also notes, would have violated confidentiality. These identifying markers should not have occurred as a matter of ethical procedure, but had been missed by the lead researchers due to language issues. Bloomberg School censured Burnham for this error, but noted that no one had been harmed precisely because Burnham had ensured that the data itself was kept confidential and not simply handed out to the wider scientific community.

Spagat’s insinuations regarding potentially nefarious motives for not fully disclosing all the data, departed fundamentally from the conclusion of the Bloomberg School’s internal investigation of the study, which he himself cites only selectively.

After a careful review of the 1,800 original questionnaires, the Bloomberg School investigation concluded that the questionnaires were indeed authentic, and found no evidence of falsification, fabrication, or manipulation: “The information contained on the forms was validated against the two numerical databases used in the study analyses. These numerical databases have been available to outside researchers and provided to them upon request since April 2007. Some minor, ordinary errors in transcription were detected, but they were not of variables that affected the study’s primary mortality analysis or causes of death. The review concluded that the data files used in the study accurately reflect the information collected on the original field surveys.”


Spagat goes on to make much of the ethical conundrums of the Lancet team interviewing Iraqis on their doorstep, which he speculates would have put them at risk from local militias:

“Approaches to potential respondents were essentially public events at the local level and could often have been known by local militias or criminals. A person could answer the door and refuse to be interviewed but he or she might still not be able to demonstrate to intimidating observers that he or she had truly refused. Local militia members, for example, may have simply assumed that someone who had been approached by the survey had disclosed information detrimental to the interests of the militia. Such an individual might have suffered simply from answering the door, regardless of whether or not he or she had actually consented to be interviewed.” [emphasis added]

Spagat’s critique is replete with this sort of speculative conjecture. I asked several Iraqis who had lived in the country during the post-invasion period what they thought of Spagat’s criticisms, and they all agreed that they were largely irrelevant.

If Iraqis felt they should not conduct doorstep interviews due to fears regarding safety, they said, they would simply not answer the door. The fact that interviews were conducted on doorsteps in this manner itself demonstrated that the respondents themselves were perfectly comfortable with conducting the interviews in a relatively public context. Given that Spagat fails to provide any actual evidence that the procedure resulted in anyone coming to harm, it is not clear that the procedure in fact posed any risk. If it had done, Spagat should have been able to substantiate this by pointing to evidence of the risk materialising in actual harm. Since he did not, this suggests that the risk was indeed minimal, a notion supported by the Iraqis I spoke to.

The concern for confidentiality is a reasonable question, but there is no simple solution: If interviewers insisted on being permitted to enter homes, or did not establish that sort of climate of trust, it could have generated other unacceptable security risks for both the research team and respondents.

Neighbourhood trust-building

Spagat also made much of the fact conceded by Lancet authors Burnham and Roberts that to minimise risks to the interviewers, they allowed locals, including children, to inform the wider neighbourhoods of their presence, and wore white-coats to identify themselves.

For Spagat, this created the following problem:

“By encouraging neighbours, with a particular emphasis on neighbourhood children, to explain the purpose of the study, the field teams set in motion uncontrollable dynamics that may have distorted the perceptions of L2’s [Lancet 2006] potential respondents. It is no longer possible to reconstruct how individual participants, many of whom would have first learned about the study from a neighbour (adult or child), understood the purpose of the study at the moment they consented to be surveyed.”

Yet as Burnham explained, the sole purpose of informing locals and children within “a cluster of houses close to one another” was to ensure that it was understood that they were not affiliated to any militias, or the government, but were neutral scientists conducting a survey. In any case, the specific purpose of the survey was explained directly to respondents before consent was received. Spagat raises speculative questions, but once again provides no actual evidence to suggest that this procedure either endangered locals or fatally distorted perceptions of those surveyed.

On the contrary, the Iraqis I interviewed, who are personally familiar with the tense environment of the time, said that this procedure would have greatly aided the research team in establishing trust with the local communities to obtain access to households. Spreading the word among locals and children within particular household clusters would have helped assure potential respondents that their intention was indeed benign, and had no relationship to local sectarian or governmental interests.


The use of “unusual” white-coats, Spagat says further, in such a public context would have undermined the confidentiality of the interviews. However, he overlooks the fact, as my Iraqi sources explained, that by spreading the word of the survey relatively in advance, the research team established a local climate that was far more conducive to the safety of respondents in the event that they agreed to conduct the doorstep interviews. Ultimately, locals themselves would have been far more aware of potential local risks than the interview team, and this procedure gave them the opportunity to decide whether they were comfortable or not with being interviewed.

As above — the concern for confidentiality is a reasonable question, but there is no simple solution: If interviewers insisted on being permitted to enter homes, or did not establish that sort of climate of trust, it could have generated other unacceptable security risks for both the research team and respondents.

All the points raised here by Spagat offer valid questions about how to improve such procedures and minimize risks in conflict environments, and suggest that more could have been done. On the other hand, Spagat ignores that in the context of the conflict there were inevitably trade-offs to be made. Ultimately, though, most of his criticisms are speculative and based on theorizing risk dynamics without evidence or understanding of the actual nature of militia activity in Iraq.

George Soros

Surprisingly, given Spagat’s own systematic reticence in disclosing his own conflicts of interest and funding sources, he alleges that the 2006 Lancet authors failed to disclose that their research was funded by the Open Society Institute (OSI) of George Soros. Spagat quotes an article in the National Journal which reported that OSI funds had come through the Massachusetts Institute of Technology (MIT).

But Spagat here repeats a falsehood disproved two years earlier. As MIT’s John Tirman told the British journalism watchdog Media Lens in January 2008:

“Open Society Institute funded a public education effort to promote discussion of the mortality issue. The grant was approved more than six months after I commissioned the survey, and the researchers never knew the sources of funds. As a result, OSI, much less George Soros himself, had absolutely no influence over the conduct or outcome of the survey. This was told to the authors of the National Journal article at least twice. One must conclude that their misrepresentation of this — among many other issues — was intended to sensationalize their version of the story and color the readers’ opinion about ‘political bias.’ This is contemptible malpractice on their part.”

The survey had been commissioned long before the Open Society Institute funding, with internal funding from MIT’s Center for International Studies. Further, the OSI funding had nothing to do with supporting the actual survey or funding its research. Correspondence between Tirman and the author of the National Journal article, Neil Munro, obtained by Media Lens proved that Munro had been fully aware of these facts, but went ahead and printed his falsehood anyway.

Neil Munro is now employed by The Daily Caller, the right-wing online news site launched by a former chief policy advisor to Vice President Dick Cheney. This is Munro violating basic journalistic norms by heckling Obama during a morning press briefing about immigration.

Despite this being in the public record for years, Spagat went ahead and further repeated Munro’s falsehood despite its being discredited.

Data entry

While independent experts and the Bloomberg School’s own internal investigation all confirmed that the questionnaires used for the survey were entirely appropriate for the research, Spagat — who unsurprisingly was not granted access — managed to obtain “the English-language list of questions and a data entry form” from Munro, who claims to have received them from “a third party who had apparently obtained it from an L2 author.” He then subjected these to a critique.

Every source in this chain is questionable: Spagat himself, whose conflicts of interest and vested interest raise all sorts of questions; Neil Munro, who demonstrably lied in his National Journal article; and the unidentified “third party” who supposedly obtained these materials from an unidentified Lancet author.

Spagat spends some time picking apart the form trying to prove that inexact wording would lead to imprecise questions and, therefore, potentially misleading answers. All this is irrelevant, though, because Spagat is ultimately analysing materials he obtained from a journalist who deliberately reported a falsehood to defame the study in question. There is no independent evidence proving that what he is analysing had anything to do with the Lancet survey.

Main street

After raising these ethical questions, Spagat attempts to get substantive. He reiterates the ‘main street bias’ argument, which argues that as most of those interviewed were families residing on main streets, this would lead to an overestimate of deaths because families were at greater risk of violence on main streets as opposed to anywhere else.

Spagat references an earlier paper where he and his co-authors attempt to show that main street bias could lead to overestimates by a factor of 3. But a working paper version by Spagat putting forward the same argument was quickly demolished by science blogger Dr. Tim Lambert of the University of New South Wales, who writes for National Geographic’s

Lambert pointed out, citing a conversation between Prof. Stephen Soldz and Dr. Jon Pedersen — head of research at the Fafo Institute for Applied International Science — that “if there was a bias, it might be away from main streets [by picking streets which intersect with main streets].” Pedersen, Lambert noted, “thought such a ‘bias,’ if it had existed, would affect results only 10% or so.”

The biggest problem with the main street bias argument is the strange presumption that most Iraqis were killed at their homes on main roads. Spagat et. al fail to provide any evidence for this presumption beyond frivolous speculation, and references to IBC data. The latter, as seen above, is deeply selective and cannot offer any basis to extrapolate trends of violence that are not simply statistical artifacts, as Ball et. al have proven decisively.

Once again, Spagat and his colleagues rely on their own ignorance of the real dynamics of the Iraq conflict on-the-ground, and the credulity of readers who are looking to the experts for that sort of insight.

As the Lancet authors rightly point out, most violence in Iraq occurred in public spaces. A car bomb exploding in a market, for instance, would injure and kill people from throughout the neighborhood. Attacks consisted of air strikes, random shootings, shelling, raids, and death squad assassinations. Iraqis were killed on rooftops, on roadsides, at check-points, in markets, shops, as well as in their homes. The assumption that violence was concentrated disproportionately to target homes on residential main roads should never have made it into an academic journal.

As Lambert concluded, “the only way” Spagat et. al were able to make ‘main street bias’ significant as a “source of bias was by making several absurd assumptions about the sampling and the behaviour of Iraqis.”

Success rate

Following from the main street bias theory, Spagat’s next move is to compare the 2006 Lancet’s success rate in finding respondents at home for interview, to the success rate for previous studies — primarily, the first 2004 Lancet study; a UN Development Program survey conducted in partnership with the Iraqi Ministry of Planning and Development Corporation, called the ‘Iraq Living Conditions Survey’ (ILCS); and a survey conducted by the World Health Organization (WHO) with the Iraqi Ministry of Health (MoH), the ‘Iraq Family Health Survey’ (IFHS).

He argues that since the 2006 Lancet survey reported a very high success rate, while the previous surveys had a lower success rate, something must be amiss: in the period between the older and newer surveys, hundreds of thousands of Iraqis fled or were displaced, so we would expect that the research team would be less successful in finding people at home to interview, not more. He then attempts to quantify the odds of the Lancet’s claimed success at finding more respondents at home than the other studies. Those odds are at least “190 to 1,” and more likely “nearly 100,000 to 1.”

Spagat concludes:

“… these comparisons provide some evidence of fabrication and falsification both in L2’s reported success rates in visiting selected clusters and in L2’s reported contact rates with selected households.”

Ironically, the most obvious explanation for the higher success rate of the Lancet authors is mentioned by Spagat himself. As the research team made a point of giving locals within a certain cluster of households a degree of advance notice to increase trust and minimize risks to the research team, they increased the probability that locals would choose to be at home. This easily explains why the 2006 Lancet study, the only Iraq death toll survey to have used this procedure, had a marginally higher response rate than the other studies.

This example in itself demonstrates the specious nature of Spagat’s critique. Based on unfounded assumptions and generalizations, the ‘improbabilities’ he calculates as evidence of falsification or fabrication are themselves merely statistical artifacts that ignore the complexities of the real-world.

The other issue, of course, is his curious selectivity. Spagat uses other studies as a baseline for normality, but fails to subject their methods to the same level of scrutiny. He therefore has no idea whether those studies offer an accurate baseline.

As noted in a paper led by Prof. Christine Tapp of Simon Fraser University published in the journal Conflict and Health, there were significant limitations with the ILCS. The survey was “conducted barely a year into the conflict,” had “a higher baseline mortality expectation, and differing responses to mortality when houses were revisited.” Tapp et. al note that criticisms of the study acknowledged by its authors, which Spagat ignores, include “the type of sampling, duration of interviews, the potential for reporting bias, the reliability of its pre-war estimates, and a lack of reproducibility.”

It is not clear, then, that its lower response rate should be taken as an ideal norm, against which to test the Lancet’s. Similar concerns apply to the IFHS, where serious questions have been raised about the role of Iraqi Ministry of Health officials in administering and undertaking the research in a context of sectarian warfare. The survey team even introduced themselves to respondents as being from MoH. As the PSR report shows, significant evidence exists that Iraqi government health officials have knowingly downplayed the civilian death toll throughout the conflict. Why then, should it be assumed that the IFHS response rate is representative of reality on-the-ground, as opposed to the sectarian politicization of the MoH research team?


Prof. Spagat then attempts to show that the 2006 Lancet authors artificially extrapolated their results from previous studies, which he demonstrates with a graphic. His procedure is to argue that two previous mortality surveys from Kosovo and the Democratic Republic of Congo are “in near perfect alignment” with the findings of the new Lancet study, suggesting no less than “data falsification.”

Spagat’s cherry-picked proof of extrapolation

This claim had been previously published elsewhere by Spagat in an early version of his 2010 paper. The argument was roundly refuted by Dr. Lambert, who used the same method to plot “extra points” and similar regression lines for other conflicts (including Bosnia, Darfur, and the first Lancet survey). Lambert then drew similar regression lines. This test effectively replicated Spagat’s results, showing that his ‘proof-of-extrapolation’ line was yet another meaningless statistical artefact.

Lambert replicated Spagat’s method to show that similar regression lines could be drawn using other conflicts

Lambert concluded:

“With all those points and lines, it’s not hard to find two points that line up with one of the four possible points of L2. (In fact, as well as the ones Spagat shows, L1 and DRC also work). Once you’ve done this, all you have to do is erase all the other points and lines to wind up with Spagat’s graph. Needless to say, doing this is dishonest cherry picking, especially when you are doing it to accuse researchers of fraud.”

At that time, Spagat had also said: “This graphic was passed to me by researchers who asked to remain anonymous.” He chose not to disclose this in his Defence and Peace Economics paper.

Lambert concluded: “Well, the graph does suggest that there has been some data manipulation going on, but the manipulators are not the L2 authors… Since Spagat didn’t produce the deceitful graphic, he isn’t guilty of fraud, just of incompetence. As is David Kane, who describes Spagat’s paper as a ‘tour de force.’”

According to Prof. Andrew Gelman, director of the Applied Statistics Center at Columbia University, Lambert’s rebuttal of Spagat’s graph was compelling. Gelman himself is critical of the 2006 Lancet study and had accepted Spagat’s arguments that the study is unreliable, but noted:

“When I saw [Spagat’s] graph on page 16 (in which three points fall suspiciously close to a straight line, suggesting at the very least some Mendel’s-assistant-style anticipatory data adjustment), I wondered whether these were just three of the possible points that could be considered. Investigative blogger Tim Lambert made this point last year, and having seen Lambert’s post, I don’t see Spagat’s page 16 graph as being so convincing.”

Although the criticisms of Spagat’s graph were published earlier, he did not bother to address them in the 2010 iteration of his paper in Defence and Peace Economics.


Spagat also raised questions about the supervision and qualifications of the interview team, noting that the on-the-ground supervisor, Riyadh Lafta, “is not available to answer questions about how he supervised the L2 team.” This gives him leeway to open up all sorts of questions to cast doubt on the integrity of the supervision process. Once again, he cites National Journal’s Munro as a basis for his concerns.

Yet as the Lancet authors had already explained, Lafta’s silence was due to “concerns for his safety and that of his family.” Lafta had been smeared in the National Journal article as a senior official in the Saddam government, working in the Ministry of Health, when in fact, he was “part of the university system not the Ministry of Health. He was one of the very few doctors who refused to join the Ba’ath Party under Saddam.” Lafta had consulted for the UN several times, and his research was widely respected.

Despite Spagat’s claims, and he gives no indication in his paper that he attempted to ask the Lancet authors themselves, the latter had also confirmed in the public record that all the interviewers were qualified physicians with previous survey and community medicine experience, and former students of Lafta. They had all also received two days of training. Lafta had personally accompanied some of the survey teams in the field. The survey teams had also taken several pictures in the field, which cannot be released due to security concerns.


Spagat’s next substantive point is that the workload of the 2006 Lancet interview team was so time-pressured that questions as to whether it was even possible for the interviewers to conduct the survey properly and without fabrication are valid. He refers primarily to an argument made by his frequent co-author, IBC director Madelyn Hicks, which purportedly shows that “it is implausible that the teams could have worked on such a punishing schedule while maintaining acceptable ethical standards.”

As the PSR report noted, though, Hicks had “overlooked the fact that two teams both consisting of two women and two men carried out the study — information that is also registered in the study report.”

In response to their critics, the Lancet authors explained in Nature in 2007: “1,849 interviews in 49 days described in our study suggest that 38 interviews had to be conducted each day by our eight interviewers.” PSR notes that: “For the most part, the teams informed the families about their plan beforehand through local children, and in the households where there were no deaths — the overwhelming majority, of course — the polled family only had to answer five questions.”


Spagat also makes much of inconsistent responses from the lead Lancet authors on how their teams conducted the survey and ensured that they did not over-sample ‘main streets’, suggesting that this is evidence of the “implausibility” of their claims at best, and outright fabrication at worst.

This is perhaps the only truly valid criticism Spagat musters in his paper, and underscores lessons to be learned in the design and implementation of cluster sampling. But the key question is whether this would justify dismissing the survey’s reliability entirely, or condemning it as falsified or fabricated. Leading statistician Prof. Gelman, who was largely convinced by Spagat that the Burnham et al. study was untrustworthy, still disagreed with Spagat on whether the inconsistent responses proved the survey’s findings were fraudulent.

“It’s surprisingly difficult for people to write exactly what they did,” he explained with reference to providing details of sampling methods. The contradictory descriptions of these methods did not necessarily prove fraud, it could also be “evidence that they don’t fully understand cluster sampling (which actually is a complicated topic that lots of researchers have trouble with), or evidence that their sampling was a bit of a mess (which happens to the best of us) and that they didn’t do a great job explaining it.”

Gelman later clarified:

“The study looked reasonable to me… Burnham et al. provide lots of detail on the first stage of the sampling (the choice of provinces) but much less detail later on… Unfortunately, it is a common problem in research reports in general: to lack details on exact procedures; it’s surprisingly difficult for people to simply describe exactly what they did… This is a little bit frustrating but unfortunately is not unique to this study. Unfortunately, I’d still have to go with this general position: it’s common to not share data or methods (indeed, as anyone knows who’s ever tried to write a report on anything, it can be surprisingly effortful to write up exactly what you did), so that alone is not evidence of a serious flaw in the research.”

In any case, the contention that over-sampling of main streets invalidates the survey’s findings is untenable — as scientist Jon Pedersen noted, in reality the margin of error generated would not fundamentally alter the survey’s overall findings.

Death certificates

Spagat’s final main line of attack regards death certificates. The 2006 Lancet team requested death certificates for 87% of cases — in the other cases, interviewers forgot to request these. They confirmed that respondents supplied death certificates in 92% of all the cases for which they asked.

This issue provides a particularly powerful example of the manipulative way in which Spagat abuses statistics:

“The very high number of estimated deaths in L2 implies that the official death certificate system has issued, but failed to record the issuance of, about 500,000 death certificates during the L2 coverage period. This forces L2 into a very delicate balancing act. For the death-certificate data to be valid it must be the case that Iraqi authorities issue death certificates for virtually all violent deaths and yet that same system fails to record the fact that death certificates have been issued roughly 90% of the time. Alternatively, it could be that Iraqi Ministry of Health is engaged in a massive and highly successful cover-up of deaths that have actually been documented through death certificates. This seems unlikely.”

This argument essentially regurgitates (without attribution) Sloboda’s critique aired courtesy for USIP in 2007, which resurfaced again in the Munro article that Spagat frequently quotes as authoritative.

But this could only seem credible to someone unfamiliar with empirical realities concerning Iraq’s death certificate system. As John Tirman points out in his book, The Deaths of Others (Oxford University Press, 2011):

“Death certificates may be issued to the bereaved by a local doctor but not recorded by anyone else; the information flows in such circumstances are notoriously unreliable, and the health care system itself — those doctors and others who would issue death certificates and then collate and send the data to the Ministry of Health — was under intensive attacks.”

As Nature reported, the Lancet team had themselves pointed out early on that:

“… the process for issuing death certificates still works well in Iraq, but the system for monitoring the number of certificates issued does not. Even before the war, note the researchers, the government’s surveillance system captured only one-third of all deaths.”

What Spagat, Sloboda, and colleagues have consistently, and somewhat laughably, ignored is that the system for issuing death certificates locally was distinct from the system for recording them at a national level. Doctors were able to issue death certificates locally using a paper-based system, and would then need to separately attempt to have the certification logged centrally. The entire process of issuing and registering death certificates at a national level was (and remains) a long, bureaucratic and manual process. This means that it was perfectly possible for local doctors to issue death certificates locally without them being recorded in the central national database. During the height of the conflict, this was highly probable.

Spagat, however, prefers to take it on faith that the system should have functioned perfectly and synchronously, with issuance of death certificates by local medics correlating unfailingly with the national registration system in the midst of an unprecedented invasion, occupation, and sectarian civil war.

Contrary to Spagat’s unwarranted assumptions, what little evidence does exist of Iraq’s death registration system in this period shows how disparate the local and national systems often were.

As one UN-funded study of Iraq’s civil registration system in Canadian Studies in Population observes:

“On the vital statistics level, some offices were looted, with some infrastructure destroyed, and some healthcare personnel were lost. Both the loss of personnel and the destruction of infrastructure negatively affected the registration of vital events during this period and up to about 2007. From 2007 onwards, the vital statistics system has slowly recovered. It is believed that by 2011, the recording of vital events has returned back to its normal level.”

This explains why hundreds of thousands of Iraqis were able to obtain death certificates that were not registered on the Iraqi government’s national database.

Death certificate patterns

Spagat attempts to take the death certificates ‘anomaly’ further by searching ardently for patterns in the way the Lancet team recorded the production of death certificates.

“For violent deaths, all failures to produce death certificates when asked were in a single governorate, Nineveh, whereas for non-violent deaths these failures were spread across eight governorates,” writes Spagat. “It is implausible that the system of issuing death certificates and families taking care of them is nearly perfect in all but one governorate in the case of violent deaths whereas these systems are less reliable for non-violent deaths in eight governorates.”

He also makes much of the calculation that the research team was six times more likely to forget to ask for a death certificate for non-violent deaths, than for violent deaths. It would hardly be surprising, though, if the team unconsciously assumed it more important to verify certification for violent deaths than non-violent deaths.

Nevertheless, all this gives Spagat grounds to calculate the odds of the Lancet team obtaining the death confirmations as astronomically small:

“(1) Using the [lower] death-certificate confirmation rate for L1 [the first Lancet survey in 2004] of 80% and assuming statistical independence across deaths, the odds against 180 confirmations in a row are 2.7×1027 to 1. In fact, a more direct comparison is possible for the violent deaths recorded in L2 and occurring during the L1 coverage period, i.e. through September 2004. L2 claims a perfect record of 60 confirmations in 60 attempts for violent deaths during the L1 sampling period, for which we can calculate odds of more than 650,000 to 1 against. (2) Using the confirmation rate for non-violent deaths in L2 of 92%, the odds against are more than three million to 1. (3) Even if we arbitrarily and implausibly assume a 0.98 probability that death certificates can be produced for each violent death we still get odds of 38 to 1 against.”

He therefore concludes that “there is likely fabrication in the death-certificate data in L2 and that these data do not give reliable support to L2’s very high estimated death rate.”

As usual, Spagat’s numbers rest on reprehensible ignorance of the conflict, whose local dynamics provide reasonable explanations for these phenomena.

Regarding the fact that the second Lancet survey obtained more death certification confirmations than the first 2004 survey, Spagat’s argument is that the second should have received less, due to displacement and refugees. But the second survey was conducted much longer after the 2003 ‘shock and awe’ invasion, and therefore in less fraught circumstances that could have been more conducive to enabling the issuing of death certificates.

While victims’ families would usually seek death certificates from local medics in the case of violent deaths to seek compensation, their ability to do so would depend on the circumstances of the violent deaths. Often the bodies of civilians killed violently would be released quickly and directly to families, bypassing formal registration processes. Local politics and sectarian tensions could have easily dissuaded local doctors from issuing death certificates for violent deaths for fear of retribution, especially with ongoing pressure from Ministry of Health (MoH) officials to downplay violent deaths — and such risks could have been worse at MoH hospitals.

At the time, the Iraqi Ministry of Health was dominated by forces loyal to Muqtadar al-Sadr, who controlled Shi’ite death squads. MoH hospitals functioned as outposts for the Shi’a militia, and often Sunnis were even refused treatment or shot in their beds. Hospitals and ambulances were being used to conduct killings and kidnappings. Depending on the locality and sectarian affiliations of those seeking certification, obtaining death certificates attributed to violent deaths of a sectarian nature, or due to coalition actions, would not have been a simple task.

Nineveh has a significant Sunni population, and both US and US-backed Iraqi forces faced considerable challenge from insurgents there after the 2003 invasion. Like Fallujah, Nineveh had been subjected to particularly sustained levels of invasive US counter-insurgency violence. After Fallujah, many insurgents moved to Nineveh. The failures to produce death certificates for violent deaths could easily have been directly related to the inability to obtain certificates due to such sectarian tensions. Obtaining death certificates for non-violent deaths, conversely, would face no such tensions.

As for many respondents’ inability to produce death certificates for non-violent deaths across other governorates, the reality is that a major incentive to obtain a death certificate would be to seek compensation for a violent death. In cases of non-violent death, that incentive would not exist. Outside Nineveh, with sectarian tensions less prevalent, families would likely have found it much easier to seek death certificates for violent deaths, and would have been incentivized to do so to seek compensation.

In other words, the general distinction between Nineveh and other governorates, if indeed valid, speaks to variations in the violence between the governorates, its impact on local sectarian tensions, and how this interplayed with the way families chose to engage with local death certification. Put simply, the variation illuminates the extent to which the impact of war in Nineveh seemed to generate violent deaths that family members were reluctant to certify.

The 2006 Lancet survey’s death certificate findings, then, are entirely consistent with the sectarian tensions that were localized and concentrated in particular areas depending on resident ethnic and tribal groups, and the political impact of conflict. But Spagat must pretend that such complexity doesn’t exist in conflict zones for his probability odds to have any validity.


Spagat’s last resort is to compare the 2006 Lancet findings with the estimates of other studies, and particularly with information from the IBC database. His various points boil down to essentially two arguments: firstly, that the parity between numbers from hospital records, morgue records, most of the other reliable surveys, and IBC’s total record of deaths by armed violence, increases the likelihood that those lower numbers are reliable; secondly, that the vast gulf between the Lancet study’s implications for the scale of violent incidents, and the level of violence recorded in the IBC database for such incidents, shows that the Lancet numbers are “implausible.”

The problem here is that there is ample evidence that Iraqi hospital and morgue records, along with both Western and Arab media outlets, severely undercounted the violence. Spagat expresses his incredulity at the idea that 95% of car bombs could go unreported even in Baghdad, although as already noted, journalist Dahr Jamail confirmed from his on-the-ground experience during the conflict that the vast majority of violent incidents in Baghdad did, indeed, go unreported.

Iraqi morgues were also notorious for inconsistent or non-reporting. Victims of US or terrorist killings were rarely taken to morgues, resulting in substantial undercounting of deaths. An employee of Baghdad’s central morgue statistics office, for instance, told US National Public Radio (24 February 2009) that since 2004:

“By order’s of the minister’s office we cannot talk about the real numbers of death… The minister would say [on the news] 10 people got killed all over Iraq, while I had received in that day more than 50 dead bodies just in Baghdad. It’s always been like that — they would say one thing, but the reality was much worse.”

Reporting from the al-Adhamiya area of Baghdad, Jamail interviewed the manager of a park which was now an unofficial cemetery carrying 5,000 graves. Neither the government, nor the media, were keeping count of these deaths, the manager told Jamail. Although he kept the names of the dead in a logbook, he said, “We’ve never had anyone come from the government to ask how many people are here. Nobody in the media nor the Ministry of Health seems to be interested.”

“Such graveyards, and there are many, raise questions about the real death toll in Iraq,” wrote Jamail. “The unofficial cemeteries around Iraq hold their own additions to the numbers doing the rounds. And no one knows what these add up to.” Elsewhere, Jamail confirms that this was even more the case outside Baghdad, where most media outlets dared not venture.

Iraqis look at rows of graves at a makeshift overflowing cemetery built in a soccer arena in Fallujah (May 2004)

Thus, the parity between IBC’s database and other studies proves little. There are strong reasons to suspect that MoH, itself complicit in much of the violence in Iraq, was politically motivated to undercount deaths, and underplay the levels of violence. Working hand-in-hand with its US benefactors, the MoH data simply cannot be taken at face value. Neither can data from morgues and hospitals in an environment of extreme sectarian conflict, where in many cases unembedded reporters like Jamail directly confirmed that thousands of bodies at a time were not even making it into morgues or hospitals.

Based on these facts, it is entirely plausible that the vast majority of violence across Iraq went unreported in the media, and unrecorded by any official authorities.

Yet Spagat proceeds with the following sort of analysis:

“… it still seems unlikely that there were at least three separate shooting incidents in which US soldiers killed residents of four households in this small neighbourhood of 40 contiguous households within a span of 17 months.”

The only basis for such disbelief is a lack of understanding of the nature of the occupation regime imposed in Iraq, particularly in areas like Nineveh where insurgency was rife.

A second example:

“The final death attributed to the US Army is a three-year-old boy claimed to have been crushed by an American military vehicle in August 2005 with death certificate confirmation. This death does not appear in the IBC database although it is a newsworthy incident if true.”

The simple reality is that while US and British atrocities against civilians did receive some coverage, thanks to the efforts of both the coalition occupiers and their imposed Iraqi government most of such atrocities were not newsworthy.

The vast majority of reporters in Iraq during the war were embedded with coalition military units, and therefore subjected to heavy de facto reporting constraints. Even those who were unembedded were largely unable to travel beyond Baghdad due to security issues.

A third example:

“Cluster 34 contributed about 48,000 violent deaths blamed on US forces to L2’s central estimate, roughly 100 times the number of civilian deaths fully or partially attributed to US forces by IBC in the entire governorate of Nineveh… To summarise, if the Cluster-34 data are true, the behaviour of US soldiers within the cluster was much worse than the behaviour throughout the whole of Iraq both of US soldiers themselves and of all other agents.”

This paragraph reveals just how ideological Spagat’s approach is. He can only make this assumption on the basis of the IBC database, which as we have seen, is less likely to document especially intense episodes of violence committed by coalition forces.

The ‘dirtier’ the armed violence by our own governments, the less likely media will be able to report it — and especially in contexts where coalition forces are carrying out extreme counterinsurgency violence, embedded media units would not be permitted to witness and report such atrocities.

In summary, this means that large-scale massacres by US forces in particular were unlikely to be picked up in the IBC database at all — and therefore one cannot cite the database as meaningful evidence regarding the patterns of behaviour of US soldiers.

Conversely, the picture of US forces committing frequent large-scale unreported massacres is one that has been confirmed by numerous testimonials from soldiers who served during the conflict.

Iraq Veterans Against War (IVAW) has compiled thousands of pages worth of testimony from US soldiers documenting how coalition forces: established “free fire zones” in civilian areas where there were supposedly “no friendlies”, but where no enemy combatants were in sight, just civilians; fired at anyone digging near road-sides; imposed night-time curfews on cities then shot at anything that moved in the dark; deliberately used Iraqi children as human shields; fired indiscriminately at civilian cars, houses and apartment blocks; the list goes on and on.

Jason Wayne Lemue, a marine who served three tours in Iraq, said that anyone seen “carrying a shovel, or standing on a rooftop talking on a cell phone, or being out after curfew were to be killed. I can’t tell you how many people died because of this. By my third tour, we were told to just shoot people, and the officers would take care of us.” Another Iraq war veteran, Jason Moon, explained the thinking behind such orders: “If you kill a civilian he becomes an insurgent because you retroactively make that person a threat.”

The testimonials of these veterans proves that frequent murders and large massacres such as that documented by the 2006 Lancet survey’s data in Nineveh were par for the course under the increasingly fluid ‘rules of engagement’ US commanders gave their units. Those veterans also largely confirm that atrocities they witnessed or committed were not recorded or reported by the media, Iraqi or US authorities.

Dirk Adriaensens of the Brussels-based Betrand Russell Tribunal also documents several clear examples of deaths completely missed by the media and IBC database. He points out that the Tribunal has an incomplete list of 448 murdered Iraqi academics in its database, compiled from many different sources. IBC has 108 academics in its database, and lists just 24% of those reported by the Tribunal.

Spagat seems surprisingly, and reprehensibly, clueless about the state of the media in Iraq after 2003. In his paper, he argues that comparisons to the severe lack of media coverage of the largest Guatemala massacres in the countryside are inapplicable to Iraq:

“IBC incorporates news wires, many non-mainstream news sources and official figures like those of the Baghdad morgue and the Ministry of Health. Moreover, Iraq at this point in time is far more in the media spotlight than Guatemala was in the late 1970’s and early 1980’s and modern technologies like the internet and cell phones carry information much more freely out of Iraq in the 21st century than was the case in Guatemala nearly 30 years ago.”

This is a truly bizarre and misleading statement. It is widely known that it was unofficial Pentagon policy to target critical journalists in Iraq who were not embedded with military units. An analysis of British press reporting on the war by a team at Manchester University in 2003 found that less 10% of stories made any mention regarding civilian casualties.

According to one Iraqi journalist, Bassam Sebti, in 2006, clashes in the Sunni neighbourhood of Adhamiya “were so heavy that no one dared to go in there. In addition, if insurgents discover I am a journalist working for Western media, they may kidnap me and kill me.” He noted the “dwindling presence” of the foreign press in Iraq as the violence escalated. Another Iraqi journalist, Salah Hassan, explained that while Iraq’s media was not independent, Western journalists were increasingly under threat:

“Iraq media are not good media because we are under occupation and the occupation controls the media. Because occupation killed many journalists. They want Iraq to be empty of Western journalists, to destroy Iraq. In Fallujah and other cities they did many crimes freely because there were no journalists there.

The Committee to Protect Journalists, Fairness In Accuracy in Reporting, Reporters Without Borders, and many other press monitoring bodies have documented the increasing risks to Western, Iraqi and Arab journalists in Iraq since 2003, their targeting by the US military and Iraqi government, and the decline in press freedom inside Iraq. Under Saddam, Iraq ranked a dismal 130 in the Reporters Without Borders press freedom index. By 2006, this had plummeted to 154 under US occupation.

In this context, it is highly likely that the media missed the vast bulk of the violence in Iraq committed by US occupation forces, and the US-backed Iraqi government.

The Lancet survey still stands

Spagat concludes that the 2006 Lancet survey “cannot be considered a reliable contribution to knowledge about mortality during the Iraq War.” This brief review of Spagat’s paper demonstrates the opposite: that the bulk of Spagat’s substantive lines of attack against the survey are deeply flawed.

Spagat raises some valid questions about the Lancet authors’ public descriptions of the exact sampling method, but apart from that, there is very little else that is original or substantive. It is difficult to understand how such a weak, frivolous paper was able to pass peer-review, and it is easy to understand why the Lancet authors saw no point in responding to it.

A more balanced perspective on Iraqi mortality estimates was published in Conflict and Health in March 2008 by a team of seven scientists. MIT’s John Tirman points out that this was the “most authoritative review of all the mortality estimates.”

The review, which examined thirteen mortality estimates, concluded that population-based epidemiological surveys are superior to those based on passive surveillance. The latter can help provide important detail, context and insight, but alone they are no substitute for the former. They also found that:

“… of the population-based studies, the Roberts and Burnham studies [in the Lancet] provided the most rigorous methodology as their primary outcome was mortality. Their methodology is similar to the consensus methods of the SMART initiative, a series of methodological recommendations for conducting research in humanitarian emergencies.”

The new 2013 PLOS Medicine survey corroborated the 2006 Lancet survey’s higher estimates, concluding that 461,000 excess deaths had occurred in Iraq from 2003 to 2011, two-thirds of which could be attributed to violence. The PLOS authors clarified that they believe this was a conservative underestimate.

A co-author of that study, Prof. Tim Takaro of Simon Fraser University’s Faculty of Health Sciences, was also a co-author of the new PSR report, which argued that the most accurate figure was probably between the 2006 Lancet’s estimate (for 2003–2006) and the 2013 PLOS estimate (for 2003–2011). The Lancet estimate, extrapolated up to 2015, imply nearly 1.5 million violent deaths.

Takaro et. al thus concluded that the true death toll from armed violence would lie somewhere between that higher end, and the more conservative PLOS findings. Incorporating excess deaths from indirect impacts of the war back into this estimate would lead to an overall estimate of just over a million Iraqi deaths, which the PSR authors stress itself remains a conservative figure.

Prof. Takaro was also among the seven scientists who had published the systematic review of Iraq mortality studies in Conflict and Health, finding the Lancet surveys to be the best. He is also familiar with Spagat’s work including the latter’s 2010 critique, found them unconvincing, and had critiqued Spagat and IBC rejections of the Lancet surveys in his PSR report.

Spagat’s paper, like much of his previous conflict analysis work, is not just fundamentally unethical and politically compromised, but repeatedly rigs, manufactures and manipulates data to reach his desired objective of dismissing the Lancet survey with finality. His verdict that the 2006 Lancet survey makes no reliable or valid contribution to knowledge about the Iraqi War death toll is not sustained.

Spagat’s modus operandi is to begin from highly questionable (and usually quite ignorant) assumptions about what ‘ought’ to happen in a conflict zone, and then to generate speculative statistical artifacts of improbability to prove high chances of falsification or fabrication.

Throughout, these arguments demonstrate a degree of willful dishonesty, and worse, fraudulent distortion and misrepresentation. There can be no doubt, as the doctors group PSR has conceded, that there are legitimate criticisms of the 2006 Lancet survey, and that scrutiny of the survey’s design and methodology is a welcome path to improving knowledge.

But what we see here, instead, is simply a transparent campaign to discredit the survey’s alarming findings and remove them from the debate over the Iraq death toll. Given the institutional backing behind Spagat, Sloboda, Dardagan, and others, this is not being pursued as a matter of impartial scientific inquiry, but is clearly politically-motivated to serve the agenda of the pro-war Western foreign policy establishment.

This investigation confirms that Spagat and the IBC are part of a pseudoscientific campaign financed by the US and Western governments, that is undermining confidence in epidemiological surveys, and discrediting higher death toll estimates of US-led wars in Iraq, Afghanistan, Colombia, and beyond.

In this case, Spagat has consistently concealed from the journals he publishes in his fundamental conflicts of interest due to longstanding ties to the US government, which funds the very conflict databases that he uses throughout his recent ‘scholarship.’

Given the poor nature of Spagat’s arguments, it is likely that such conflicts of interest played a key role in enabling his Defence and Peace Economics article to pass peer-review.

Embedded offense economics

A close analysis of the Defence and Peace Economics journal reveals the ideological and institutional influence of both the MoD and the Pentagon.

Far from being an independent, level-headed academic journal, Defence and Peace Economics is a pro-military publication that is ideologically slanted toward promoting and defending US global hegemony.

In a brief introduction celebrating the 20th anniversary of the journal in 2010, Defence and Peace Economics editorial board member Prof. Martin McGuire proclaimed in his round-up of the journal’s past coverage:

“Objective observers, I believe, would generally agree that American military hegemony has been a net benefit to the planet over the past six decades. There has been no Great Power War. In particular, those who have escaped the misfortune of being perceived a threat to US interests and whims have prospered.”

McGuire himself is a longtime US government consultant, who has in particular provided his services to the US State Department and US Department of Defense, including the Office of the Secretary of Defense.

The editor-in-chief responsible for receiving and publishing Michael Spagat’s paper on The Lancet Iraq mortality survey was Prof. Daniel Arce from the University of Texas, Dallas. He had recently received a grant, along with another journal editor Todd Sandler, from the US Department of Homeland Security for a project on ‘Terrorist Spectaculars: Backlash Attacks and the Focus of Intelligence.’

One of the outputs from this US government grant was a paper published in Defence and Peace Economics applying game theory — which is really only as accurate as its assumptions — to domestic counter-terrorism policy. As political scientist Dr. Brandon Tozzo of Trent University observes, game theory has become part and parcel of the government-business co-optation of academic international relations to produce pseudoscientific ‘scholarship’ designed to support expansionist American foreign policies.

Unsurprisingly, then, Arce arrived at the incoherent Orwellian conclusion that “counterterrorism policies have the potential to generate positive public support for terrorism via a backlash that may fuel terror recruitment.” Due to this potential for backlash, Arce recommended that governments targeted by terrorism continue such policies but also “fight an information war to change public opinion regarding its own policies and the ultimate effect of terror attacks.”

Prof. Arce is no longer chief editor at Defence and Peace Economics although he remains on the editorial board.

The journal’s founding editor and special editorial advisor is Prof. Keith Hartley of York University, who is also a longtime British Ministry of Defence (MoD) consultant. From 1985 to 2001, Hartley was special advisor to the House of Commons Defence Committee. He currently chairs the finance group of the UK Department of Trade and Industry’s Aerospace Innovation and Growth Team.

During the period after the 2003 Iraq War, Hartley was on the Project Board of the Defence Analytical Services Agency’s (DASA) Quality Review of Defence Finance & Economic Statistics. DASA provides statistical services to the MoD, and its chief executive is also MoD’s head of statistics.

The MoD privately recognized the 2006 Lancet study’s design as “robust” and its methods “close to best practice,” but officially the British government rejected its findings. In an email exchange between Foreign Office officials obtained by the BBC, one asked: “Are we really sure the report is likely to be right? That is certainly what the brief implies.” The other official replied: “We do not accept the figures quoted in the Lancet survey as accurate,” despite the “survey methodology” being “a tried and test way of measuring mortality in conflict zones.”

The British government’s official reason, though, as explained in a public statement, was that “… the Lancet figures are much higher than statistics from other sources” — like IBC, for instance.

Spagat’s paper did its best to do what MoD officials at the time could not: rubbish Lancet 2006's design and methodology.

Career MoD consultant Prof. Hartley believed strongly that the costs of the Iraq War outweighed its benefits. But he was also biased toward a heavily reduced casualty figure derived from the Iraq Body Count.

In 2005 presentation slides on the costs of the war, Hartley cited only two estimates of the Iraqi civilian death toll: 12,800–14,000 and 10,000–33,000 civilians. The last figure was published in the Journal of the Royal United Services Institute (RUSI), a Whitehall think-tank that operates in close alignment with MoD policy.

But Hartley’s first figure was reported by IBC as of 22nd September 2004. Hartley even rounded down IBC’s figure of 14,843 recorded deaths to 14,000.

Hartley selected these low figures for Iraqi deaths despite the fact that The Lancet had the preceding year published the first major peer-reviewed epidemiological study estimating the total ‘excess death’ toll from the war, conservatively, at around 100,000 people.

Finally, in the acknowledgements to his Defence and Peace Economics paper, among the people Spagat thanks is Colin Kahl, Obama’s then defense secretary for the Middle East and incumbent National Security Adviser to Joe Biden — indicating either that the paper was reviewed at the highest levels of the Pentagon, or that Spagat consulted at that level, before submission and publication of his Lancet critique.

If ever there was a journal whose editors and peer-review network would lean ideologically toward publishing a fraudulent paper critical of The Lancet’s 2006 estimate of 655,000 excess Iraqi deaths due to the war, it was Defence and Peace Economics.


Spagat demands “a formal investigation of the second Lancet survey of mortality in Iraq,” but in reality the evidence gathered here shows the urgency of a formal investigation into the history, scholarship, interests and connections of IBC, its affiliated organisations and researchers, and its capacity to garner legitimacy by publishing in scientific journals.

Rather than being the product of genuine, independent academic inquiry, this investigation confirms that the IBC’s output, often with support from leading academic institutions, has largely been performed under the financial and organizational influence of the very same powerful vested interests that have fostered armed conflict in Iraq, Afghanistan, Colombia and beyond.

Many of the papers published in peer-reviewed journals by IBC-affiliated researchers should be investigated at the very least due to their unstated conflicts of interests, but also to determine the integrity of their cited data and associated sweeping statistical claims.

In particular, questions must be asked as to how and why elements of the scientific community have irresponsibly allowed statistically-fraudulent claims about conflict trends derived from convenience samples to be published in serious journals.

There is a glimpse of an answer to such questions, and part of it is to do with the present limitations of modern scientific inquiry — increasing disciplinary specialization, and conversely, decreasing capacity for interdisciplinary integration of knowledge.

Conflict dynamics are complex because they are not driven by one factor, but many. Number-crunching a selective database of media reports of violence without having any significant knowledge of some dimensions of the sociology, history, economics, environment, politics, ideology, and culture of a conflict cannot create meaningful knowledge about that conflict.

Yet it is not just the positivist fetishization of numbers that accounts for why journal editors might assume the IBC’s endless number-crunching to be evidence of real scientific inquiry. It is also a fundamental disparity in power between Western institutions of knowledge, and the regions where such conflicts unfold. Journal editors often know little about these conflicts. What they know largely comes from the very same media that IBC relies on to create its inherently selective database of violent deaths.

It is only such fundamental ignorance that permits truly absurd analyses of these conflicts to be seen as offering scientific insights. The façade of number-crunching, complete with graphs and diagrams, allows us to feel that we are analysing these conflicts scientifically and understanding their dynamics. The findings vindicate pre-established policies of repression and corruption, while permitting us to feel positive about our valuable contribution to science and peace.

In reality, as such number-crunching is only as good as its real-world assumptions, the occlusion of that ‘real-world’ from the equation means we are merely developing increasingly sophisticated numerical narratives that permit us to continue business-as-usual.

The IBC’s work of monitoring as many casualties as it can identify via open sources is indisputably an important and valuable endeavour. That value, however, has become muted by attempts to abuse this work by subordinating it to the interests of warmongers, employing deceptive statistical techniques, making unsustainable exaggerated claims, and pursuing witch-hunt like attacks on standard epidemiological research techniques.

The abuse of science to legitimize war and sanitize death is not unprecedented. About half a century ago, the Nazis did so with much success. Yet they did not do so in isolation. Often, the work of Nazi scientists found disturbing parallels with wider scientific trends at the time, particularly in the form of racist biological and evolutionary theories bound up with eugenics.

This investigation shows that the subversion of science by powerful interests to legitimize violence continues.

The best epidemiological surveys suggest there have been around a million Iraqi deaths to date, due to the 2003 war. The campaign to discredit these findings in the name of science and peace has been co-opted from behind-the-scenes by the very institutions of power complicit in those deaths.

This article was amended and updated on 5th May and 3rd June 2015 to account for a response from Dr. Patrick Ball regarding USIP’s role in funding IBC researchers; to account for a response in the Washington Post by statistician Dr. Andrew Gelman in which he stated that he felt his views about Spagat’s criticisms of the 2006 Lancet study had not been made sufficiently clear; and to correct an error. The first version of this article incorrectly stated that Ball’s HRDAG is based in Los Angeles. This has been corrected to San Francisco. The 5th May update to the article erroneously referred to USIP’s selection of IBC for funding. On 3rd June 2015, this was corrected to acknowledge that it was an IBC affiliated organisation (Every Casualty)

Member discussion